رضا يساولي: جشنواره تجسمی فجر به هنر ملي بهاي ويژه بدهد/برای زنده ماندن نگارگری باید آن را به روز کنیم بازگشت Back
رضا يساولي:
جشنواره تجسمی فجر به هنر ملي بهاي ويژه بدهد/برای زنده ماندن نگارگری باید آن را به روز کنیم
داور بخش نگارگري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر گفت: بهتر است هنرهاي ملي كشور در رويداد تجسمی فجر بيشتر مورد توجه قرار بگيرند. 
رضا يساولي، داور بخش نگارگري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر درباره اين دوره از جشنواره گفت: فجر يكي از معدود جشنواره‌هاي جدي كشور است كه هر سال برگزار مي‌شود. برخي ديگر از رويدادهاي سالانه و بي‌ينال‌هاي ما به خاطر بودجه و مشكلات اين چنيني معمولا چندان منظم نيستند. اما جشنواره تجسمي فجر در زمان مقرر و با برنامه‌ريزي برگزار مي‌شود و اين نكته بسيار مهمي است.
وي افزود: باید قدر اين رويداد را بدانيم و مي‌توانيم آن را به اندازه جشنواره هايي مثل جشنواره ونيز داراي اعتبار و اهميت كنيم. البته يكي از مشكلات اين است كه دبير جشنواره ثابت نيست كه آن هم با توضيح اينكه دولت هاي مختلف سليقه متفاوتي دارند قابل قبول است. 
او همچنين گفت: به دليل محدوديت هاي جشنواره، فقط گل و مرغ و تذهيب و نگارگري در اين بخش داريم. جا دارد كه مثلا هنر طراحي فرش نيز به صورت مستقل در جشنواره فجر بررسي و داوري شود. زيرا اين يك جشنواره ملي است و بايد به هنرهاي ملي بيشتر بها دهد.
وي توضيح داد: ذات نگارگري كلاسيك است اما اگر بخواهيم اين هنر زنده بماند بايد آن را به روز كنيم. در چين و ژاپن هنرهاي كلاسيك را به خوبي معاصر كرده اند. درواقع از آن براي بيان موضوعات روز و موضوعات اجتماعي بهره برده اند. ولي اين نگاه معاصر براي نگارگر ما تعريف نشده است. تلاش هايي مي شود ولي هنرمندان هنوز در اين زمينه كمي گنگ هستند. 
داور جشنواره تجسمي فجر گفت: به همين دليل با اينكه در اين جشنواره كارهايي با رويكرد معاصر ديدم به نظرم هنوز اين موضوع جاي كار دارد. نگارگر جوان ما پرسش هاي زيادي در اين باره دارد. آيا اگر با نگارگري برخورد انتزاعي كنيم تبديل به هنر معاصر مي شود؟ نگاه هاي معاصر در آثار رسيده بيشتر اثر را به سمت كار گرافيكي برده بود.
او گفت: هنر نگارگري تفاوت هاي بنيادين با هنرهاي مدرن دارد. اين هنر در زمان طولاني توليد مي شود. اگر يك نقاش يك روزه كارش را مي كشد، يك نگارگر بايد هفته ها وقت بگذارد. ابزار ساخت و ساز خود را تهيه كند و كار را به سرانجام برساند.
اين هنرمند در پايان سخنش نيز با اشاره به حضور گالری ها در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: حضور گالري ها مي تواند خلاهای بخش مسابقه را پر كند. این را هم اضافه کنم که كارهايي كه روي ديوار نمايشگاه مي رود، نمايانگر هنر نگارگري ما نيست. اصل موضوع در آرشيو شخصي افراد، نگارخانه‌ها و موزه‌هاست. گالري ها در زمينه نمايش هنر نگارگري فعاليتي ندارند و اين ضعف بزرگي است. البته آثار نگارگری مخاطب خاص خود را دارند. بنابراين حضور گالري داران در جشنواره به شرطي به نفع نگارگري است كه آثار خوب و حتي تاريخي اين هنر را به نمايش درآورند.
گفتنی است یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند ‌برپاست در این ‌‌جشنواره سید امیر سقراطی ‏دبیری هنری و محسن سلیمانی ‌دبیری ‌اجرایی را ‌عهده‌دار ‌هستند‎.‎
تاریخ خبر:  1397/11/23