دومین بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازگشت Back
دومین بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛
سيدعباس صالحي: حلقه مفقود گالري‌ها و رویدادهای دولتی را در چارسوي هنر مي‌توان جست
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: همواره حلقه مفقودي ميان گالري‌داران و رويدادهاي دولتي هنرهاي تجسمي وجود داشته است و تداوم اتفاق امسال و حضور گالري‌داران مي‌تواند سرچشمه حل اين مشكلات باشد. 
به گزارش ستاد خبري يازدهمين جشنواره تجسمي فجر، عصر روز گذشته سيدعباس صالحي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از يكي از رویدادهای مهم یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بازديد كرد.
«چهارسوي هنر» نام بخش تازه جشنواره است كه در آن گالري‌داران معتبر از سراسر كشور، آثار برگزيده هنرمندان خود را در معرض نمايش و فروش گذاشته‌اند.
سید عباس صالحي، ضمن بازديد از اين بخش از جشنواره كه در باغ‌موزه قصر برپاست، با بيش از 500 اثر برگزيده از هنرمندان جوان و پيشكسوت كشور كه در چرخه اقتصاد هنر قرار دارند، آشنا شد و از نزديك پاي صحبت گالري‌داران نشست. گالري‌داران نيز تلاش كردند در اين بازديد که بیش از دو ساعت به طول انجامید، گوشه‌هايي از تجربه و روش خود براي شناسايي استعداد‌هاي جوان، جمع‌آوري آثار و نحوه فروش آنها را در بازارهاي داخلي و خارجي را براي وزير شرح دهند و از مشكلات و دستاوردهاي خود بگويند. 
لي‌لي گلستان، نماينده گالري‌داران و صاحب غرفه گلستان به وزير گفت كه از استقبال مردم از این بخش بسيار راضي بوده است. او توضيح داد كه در نمايشگاه چهارسوي هنر، خوشبختانه ميزبان حضور خريداران و بازديدكنندگاني بوده است كه تا كنون آنها را نديده بوده است و اين اتفاق خوب جشنواره امسال است. 
در پايان اين ديدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازديد از اين همه آثار خوب و قابل توجه نياز به وقت بيشتري دارد. اين رويداد براي نخستين بار در جشنواره هنرهاي تجسمي فجر اتفاق مي‌افتد و چند نكته درباره آن وجود دارد كه آن را مهم مي‌كند. در درجه اول، خود گالري‌ها هستند كه كنار هم جمع شده‌اند. نكته‌اي كه در دولت دوازدهم به آن توجه شده است اين است كه صنوف وقتي در كنار هم قرار مي‌گيرند هم‌افزايي شان شتاب‌بخش مي‌شود. گالري‌ها هر كدام به تنهايي كارهاي خوبي انجام داده‌اند و از اين پس نيز انجام مي‌دهند. 
وي در توضيح بیشتر گفت: حقيقت اين است كه كنار هم قرار گرفتن گالری داران مي‌تواند اتفاق‌هاي تازه‌اي را رقم بزند. به همين دليل به نظرم اتفاق امسال اتفاق مباركي است كه مي‌تواند در آينده ادامه پيدا كند. چون اين مجموعه در كنار هم مي‌توانند در بخش‌هاي محتوايي و كيفي و نيز اقتصادي به هم كمك كنند.
او درباره دومين ويژگي مهم جشنواره هنرهای تجسمی امسال بیان کرد: همواره يك حلقه مفقود ميان گالري‌ها و حراج تهران داشتيم و من اميدوارم اين دست اتفاق‌ها اين حلقه را ايجاد كند. كنار هم قرار گرفتن گالري‌ها مي‌تواند واسطه‌اي باشد براي ارتباط اقتصاد و فرهنگ گالري با اقتصاد و فرهنگ حراج. اين اتفاق يك فرصت است براي اين كه در جشنواره و پس از آن در طول سال، فاصله ها كمتر شود. اقتصاد هنرهاي تجسمي نبايد فقط متكي به فروش گالري يا حراج باشد. اين يك حوزه بهره‌وري از فضاي لذت‌هاي بصري است.
سيدعباس صالحي همچنين كنار هم قرار گرفتن تهراني‌ها و استان‌هاي ديگر را از ديگر ويژگي‌هاي ارزشمند اين رويداد تازه دانست و درباره آن اظهار کرد: در فضاي استان‌ها شاهد حركت رو به جلو و با شتابی هستيم. به نظر بنده اگر اين كنار هم بودن تداوم يابد، استان‌ها مي‌توانند اين شتاب را افزايش دهند. 
اين مدير هنري در ادامه سخنانش به برداشت خود از ديدار و گفت و گو با گالري‌داران اشاره كرد و گفت: ما نياز داريم مصرف‌كننده‌هاي بيشتري را به میدان بياوريم. اينكه خريداران آثار تجسمي در يك دايره محدود باشند طبيعتا به اقتصاد تجسمي ضربه مي‌زند. اين در حالي است كه توليدكنندگان هنرهاي تجسمي رو به افزايش هستند. طبيعي است كه بايد مصرف‌كنندگان هم به همين اندازه رشد كنند. صرفا نباید مجموعه‌داران خاص مخاطبان هنرهاي تجسمي ما نباشند. 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بیان کرد: اقتصاد هنرهاي تجسمي در سطح جهاني يك حركت چندهزارميليارد دلاري است. اما در ايران فاصله زيادي ميان آنچه هست و آنچه بايد باشد وجود دارد. ما هنرمندان تجسمي‌مان در شاخه‌هاي متعدد مدام فراوان‌تر شده‌اند. درست است كه برخي از خالقان هنرهاي تجسمي براي معيشت كار نمي‌كنند اما بخش قابل توجهي از آنها به معيشت خود مي‌انديشند. پس بايد اين فاصله را كمتر كنيم. اين اتفاق كه امروز شاهدش هستيم يكي از راه‌ها است.
او دولت را يكي از خريداران جدي هنرهاي تجسمي دانست و گفت: بايد نگاه ويژه‌اي در بخش دولتي ايجاد شود. البته منابع دولتي محدودتر شده است. اما در همه جاي دنيا دولت‌ها خريداران جدي آثار تجسمي هستند. هشتاد ميليون جمعيت داخلي و چند ميليارد جمعيت جهاني داريم كه مخاطبان بالقوه ما هستند كه بايد نگاه جدي به آنها داشته باشيم. 
صالحي همچنين به جايگاه صادرات آثار هنري در شرايط تحريم اشاره كرد و توضيح داد: حوزه فرهنگ و هنر مشمول اين اتفاق‌ها از جمله تحریم ها نيست. در حوزه هنر به طور عام و هنرهاي تجسمي به صورت خاص مي‌توانيم فرصتي براي صادرات كالاي ايراني پيدا كنيم. به نظرم بايد اين فرصت را جدي بگيريم. پيش از اين ابهامي درباره مسئوليت فروش كالاي هنري ايراني در دنيا وجود داشت كه يك اصلاحيه قانوني از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره آن تهيه شد. بر طبق اين مصوبه مسئوليت فروش و نمايش آثاري كه مربوط به صد سال گذشته هستند در خارج از كشور با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
در این بازدید سید مجمد مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هادی مظفری ‏مدیرکل هنرهای تجسمی، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر،سید امیر سقراطی دبیر هنری این رویداد، ‏محسن سلیمانی دبیر اجرایی جشنواره، احسان آقایی مدیر موزه هنرهای معاصر تهران و مژگان قدوسی مدیر بخش «چهارسوی هنر» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را همراهی کردند.
 
تاریخ خبر:  1397/11/19