تلاقي هنرهاي تجسمي در چارسوي هنر به روز پایانی رسید بازگشت Back
تلاقي هنرهاي تجسمي در چارسوي هنر به روز پایانی رسید
مژگان قدوسی: اختتامیه چهارسوی هنر همزمان با اختتامیه جشنواره تجسمی فجر برگزار می شود
نمايشگاه چارسوي هنر امروز در باغ موزه قصردر حالي به كار خود پايان مي‌دهد كه امسال با حضور گالري‌داران، هنرمندان جوان و پيشكسوت، جشنواره هنرهای تجسمی فجر، جلوه دیگری به خود گرفت.
به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، مژگان قدوسي مدير بخش «چارسوي هنر» يازدهمين جشنواره هنرهای تجسمي فجر، درباره اين بخش از جشنواره كه امروز در باغ موزه قصر به پايان مي‌رسد، گفت: امسال براي نخستين بار گالري‌ها در جشنواره مشاركت كردند و آثار بيش از 320 هنرمند در معرض نمايش و فروش گذاشته شد. تقريبا 400 اثر در اين نمايشگاه عرضه شد. 
وي افزود: روي هم 55 گالري در نمايشگاه امسال غرفه داشتند كه از اين ميان 31 گالري از استان‌هاي مختلف بودند و 24 گالري هم از تهران شركت كردند. 
او مهم‌ترين اتفاق جشنواره امسال را حضور اقشار مختلف مردم دانست و گفت: مخاطب گالري‌هاي تجسمي افراد خاص و محدودي هستند كه فعاليت‌هاي آن‌ها را دنبال مي‌كنند و آثارشان را مي‌خرند. ولي خوشبختانه شاهد آن بوديم كه ساير مردم نيز از نمايشگاه چارسوي هنر بازديد كردند و با هنرهاي تجسمي آشنا شدند. شايد بسياري از مخاطبان اين نمايشگاه چندان آشنايي با حجم، نقاشي و ساير شاخه‌هاي هنرهاي تجسمي نداشتند اما شركت در اين نمايشگاه و ارتباط به آثار هنري باعث شد علاوه بر آشنايي حتي به خريد آثار نيز بپردازند كه اين به نظرم اتفاق بسيار خوبي است.
قدوسي گفت: اين‌ها مخاطباني هستند كه در آينده نيز به گالري‌ها خواهند رفت و در واقع ارتباطشان با هنرهاي تجسمي به واسطه نمايشگاه و جشنواره امسال شكل گرفته است. همه آثار جشنواره مخاطب خود را پيدا كردند. معمولا بازديدكنندگان با صبر و حوصله همه غرفه‌ها را بازديد كردند و آثاري با سليقه خود يافتند. هرشب شاهد حضور بیش از 100 بازديد كننده بوديم.
او وجه ديگر اين نمايشگاه را ارتباط گالري‌هاي شهرستان با تهران دانست و گفت: اين گالري‌ها ارتباط خوبي با گالري‌هاي بزرگ تهران برقرار كردند و هنرمندان خود را به آنها معرفي كردند. گالري‌هاي تهراني از آن‌ها اثر خريدند و در آينده نيز حتما از استعدادهاي كشف شده در اين نمايشگاه بهره خواهند برد. ضمن اينكه مردم عادي و مخاطبان هنرهاي تجسمي نيز از آنها خريد كردند. همان‌طور كه عرض كردم تمام آثار اين نمايشگاه به معناي واقعي ديده شد.
اين هنرمند گفت: اين نمايشگاه سختي‌هاي خودش را داشت. اما اميدوارم اين رويداد تداوم داشته باشد چون اثربخشي آن به تداومش است. بايد بعد از نمايشگاه منتقدان آن را آسيب‌شناسي كنند تا براي سال‌هاي آينده شاهد نمايشگاه بهتري باشيم. در صورت تداوم اين اتفاق مي‌تواند يك حركت جدي در جريان بازار هنرهاي تجسمي ايجاد كند.
قدوسي همچنين درباره فضاي باغ موزه قصر گفت: مخاطبان فضاي آن را دوست داشتند و گالري‌داران نيز با توجه به اينكه فضا غرفه غرفه بود از آن بهره بردند. خودم قبلا رفت و آمدي به باغ موزه نداشتم ولي محيط آن به نظرم بسيار خوب و مناسب آمد. 
او گفت: مديران دولتي از نمايشگاه چارسوي هنر بازديد كردند. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون او و شهرداران مناطق از كساني بودند كه به باغ‌موزه آمدند. اميدوارم با تداوم اين حركت، مديران دولتي از اين رويداد خريد هم بكنند. افتتاحيه چارسوي هنر بسيار مورد استقبال قرار گرفت. اختتاميه آن هم با اختتاميه اصلي جشنواره در روز 15 اسفند خواهد بود.
قدوسي توضيح داد: جمعا اتفاق خوبي بود. اميدوارم خود صاحبان گالري‌ها درباره اين اتفاق سخن بگويند و نقص‌ها و محاسن آن را برشمرند. چون به هر حال سليقه‌هاي بسيار متنوعي در اين رويداد كنار هم قرار گرفته بود كه هركدام بايد از ديد خود آن را بررسي كنند.
وي همچنين گفت: كار جشنواره تجسمي فجر كشف استعدادهاي جوان است اما امسال با حضور گالري‌داران، هنرمندان جوان و پيشكسوت كنار هم در باغ موزه جمع شدند. به نظرم جشنواره امسال به معني واقعي جشنواره شد و بخش گالري‌ها، بخش‌هاي ديگر آن را تكميل كرد. 
مژگان قدوسي در پايان تاكيد كرد امروز چهارشنبه 24 بهمن ماه روز پاياني نمايشگاه چارسوي هنر است و پس از آن دبيرخانه جشنواره آمار و ارقام حضور هنرمندان و فروش آثار را جمع‌بندي خواهد كرد. 
 
تاریخ خبر:  1397/11/25