هنرمندان حاضر در بخش طوبای زرین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مطرح کردند:
حضور آثار با کیفیت جوانان در جشنواره تجسمی فجر نوید بخش است
هنرمندان حاضر در بخش طوبای زرین یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از حضور خود با آثارشان در این جشنواره گفتند.
به گزارش ستاد اطلاع رسانی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، این روزها در نگارخانه های صبا که قدم بزنید تنوعی از آثار هنری در 10 رشته هنری را شاهد هستید که هنرمندان خالق آنها از جوان تا پیشکسوت را در بر می گرد. چیدمان این آثار در رشته های متنوع فضایی قابل تامل را پیش روی مخاطب قرار می دهد تا از این نمایشگاه آنچه بیشتر با ذائقه اش سازگار است را انتخاب کند.
صادق ادهم که با دو اثر مجسمه در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است، در مورد این دو اثر خود گفت: این مجسمهها با متریال برنز و درباره اسطوره و ادبیات کهن ایران ساخته شدهاند و یکی از این مجسمهها سهراب و دیگری رستم را نمایش میدهد. این آثار به شکلی نمادین و آبستره با شکلهای هندسی خالص به اضافه نمادهایی از خنجر و ادوات جنگی ساخته شدهاند.
ادهم با اشاره به اینکه پیش از این سه بار در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کرده است، بیان کرد: به نظر من جشنواره امسال متفاوت از سالهای گذشته بود و آثار از کیفیت بهتری برخوردار بودند. اما ایراد بزرگی که در بخش مجسمه وجود داشت نورپردازی سالن بود. آثار حجمی با نور تعریف میشوند اما نوری که در سالنهای نمایشگاه وجود داشت تنها مناسب کارهای دو بعدی روی دیوار بود و به همین دلیل آثار مجسمه به آن خوبی که مورد نظرمان بود دیده نمی شود.
ادهم ادامه داد: در بخش های نقاشی و مجسمه کارهای باکیفیت زیادی دیدم و چیدمان آثار هم بسیار خوب بود. به نظر میرسد انتخاب کارها با وسواس زیادی انجام شده و به همین دلیل آثاری که در نمایشگاه دیده میشود از کیفیت بهتری برخوردار هستند. به نظر من جداسازی ۱۰ رشته هنرهای تجسمی تاثیر زیادی در داوری کارها داشته است زیرا وقتی داوران باید تعداد زیادی آثار مجسمه، نقاشی، عکس و... را در کنار هم بررسی کنند ذهن آنها خسته میشود و در نتیجه ممکن است انتخاب آنها کیفیت لازم را نداشته باشد، اما جدا شدن رشتههای هنری باعث تمرکز بیشتر در داوری آثار میشود.
او با اشاره به اینکه در جشنواره یازدهم هنرمندان جوان کارهای بسیار خوبی ارائه کردهاند، گفت: داوران بدون توجه به اسم و سابقه هنرمندان کار آنها را انتخاب کردند و در نهایت آن چیزی که در جشنواره به نمایش درآمده کاملاً بر اساس لیاقت و شایستگی بوده است. به نظر من جشنواره هنرهای تجسمی فجر امکان این را دارد که جدیتر شده و هنرمندان حرفهایتر در آن شرکت کنند. از سوی دیگر نمایشگاه چارسوی هنر در باغ موزه قصر نیز اتفاق بسیار خوبی بود و مشارکت گالریها در جشنواره باعث جدیت بیشتر آن شد.
حضور در جشنواره هنرهای تجسمی فجر برای هنرمند اعتبار به وجود میآورد
ساناز البرزی که در اثر نقاشی خط خود را در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت داده است و مدرس رشته گرافیک است، گفت: من در اثر خود از خط کوفی استفاده کردم و نگاهم برای ترکیب بندی کار به بناهای دوره اسلامی بوده و از شعر مولانا در این اثر استفاده کردم.
او که سال گذشته به عنوان هنرمند مدعو در بخش نقاشیخط شرکت کرده و سه دوره پیش از آن هم در بخش مسابقه حضور داشته درباره سطح کیفی آثار خوشنویسی و نقاشیخط گفت: آثار خوبی در بخشهای مختلف نمایشگاه وجود دارد و از نظر تقسیم بندی و چیدمان آثار اتفاق بسیار خوبی در جشنواره امسال رخ داده است. تصمیمگیری برای جدا کردن رشتههای هنری باعث شده است نمایشگاه منسجمتر و با کیفیتتر باشد.
البرزی ادامه داد: در تمام جشنوارهها هم آثار ضعیف و هم آثار قوی شرکت میکنند، اما داوران این دوره از جشنواره جزء پیشکسوتان هنر هستند و قطعاً نظری که درباره آثار میدهند درست است. البته باید توجه داشت که هنرمندان طراز اول معمولا در مسابقات هنری شرکت نمیکنند، بنابراین بیشتر کارهایی که در جشنواره دیده میشود آثار جوانان است.
او که چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است، ادامه داد: من به عنوان یک جشنواره معتبر به جشنواره هنرهای تجسمی فجر نگاه میکنم و علاقمند بودم که اثرم در این نمایشگاه حضور داشته باشد. به نظر من این جشنواره اتفاق خوبی است که حضور در آن برای هنرمند اعتبار به وجود میآورد.
نبود گالری بزرگ باعث میشود بسیاری از آثار خوب از حضور در جشنواره باز مانند
علیرضا امامیان دهکردی که با یک اثر شکسته نستعلیق در رشته خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور دارد با بیان اینکه سابقه ۲۰ سال فعالیت در زمینه خوشنویسی دارد، گفت: پیش از این دو بار در اوائل دهه 90 درجشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت کردهام. آن زمان حضور آثار خوشنویسی پررنگتر بود اما در سالهای بعدی تعداد آثار این رشته بسیار کم شد. امسال بار دیگر توجه به خوشنویسی بیشتر شده است هرچند که به نظر من تعداد آثار خوشنویسی در نمایشگاه همچنان محدود است.
امامیان افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر همه رشتههای هنرهای تجسمی را پوشش میدهد و قطعاً داوری و رسیدگی به همه این آثار در زمان محدود بسیار سخت است. از سوی دیگر مکان مناسبی برای نمایش تعداد زیاد آثار وجود ندارد و بسیاری از آثار خوب از حضور در جشنواره باز میمانند. بنابراین فکر میکنم اگر بتوان هر رشته را به یک استان انتقال داد این جشنواره با کیفیت بهتری برگزار میشود.
حضور داوران مطرح در بالارفتن کیفیت جشنواره فجر موثر است
نیما الیکایی لاشکی که او هم در بخش خوشنویسی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با یک اثر نستعلیق حضور دارد، سابقه ۲۰ سال فعالیت در رشته خوشنویسی را دارد و پیش از این دو دوره در جشنواره هنرهای تجسمی فجر شرکت داشته است. او درباره سطح کیفی آثار جشنواره امسال گفت: در این دوره داوران برای انتخاب آثار خوشنویسی بسیار سختگیری کرده و آثاری کاملا گلچین شده را در نمایشگاه شرکت دادند. حضور داوران مطرح باعث میشود که هر کسی به نمایشگاه راه پیدا نکند و در عین حال کسانی که قصد شرکت و ارسال آثار خود را دارند حساب شدهتر عمل کنند. داوران این رشته جزء بهترینهای خوشنویسی ایران هستند و حضور آنها در بالارفتن کیفیت جشنواره فجر بیتأثیر نیست. از سوی دیگر شرکتکنندگان هم درباره انتخاب آثار به نمایش درآمده و انتخاب برگزیدگان نهایی مطمئنتر هستند.
الیکایی ادامه داد: آزاد بودن موضوع آثار هنری در این جشنواره اتفاق بسیار خوبی است اما به نظر من مشکل این دوره از جشنواره آن است که برای هر شاخه هنری تنها یک جایزه در نظر گرفته شده است. در حالی که رشته خوشنویسی خود دارای چند شاخه مختلف است و آثار مختلفی در زمینه نستعلیق، شکسته نستعلیق، نقاشی خط و... به نمایش درآمده است. اختصاص دادن تنها یک جایزه به این رشته باعث میشود که بیشتر هنرمندان در کمال ناامیدی در جشنواره شرکت کنند زیرا هر چقدر که کار آنها خوب باشد احتمال برنده شدن آنها کم است. به نظر من اگر مبلغ جایزه کاهش پیدا کرده و تعداد افراد برگزیده بیشتر شود انگیزه شرکتکنندگان نیز بالاتر میرود.
یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با دبیری ابراهیم حقیقی تا پانزدهم اسفند برپاست. در این جشنواره سید امیر سقراطی دبیری هنری و محسن سلیمانی دبیری اجرایی را عهده دار هستند.